perjantai 27. helmikuuta 2015

33. Viileän kehon säryt eli kylmänsäryt sekä reuma ja koko kehon lämpimänä pitäminen

Jos keho on viileä tai kylmä monta senttiä ihon pinnan alla mutta elelee kuin olisi ihan tavallista, niin voi tulla särkyjä ja kolotuksia, etenkin jos käyttää insinöörimäistä hengetöntä tapaa jännittää kroppaa tai krampata. Eli tarttis silloin tajuta, ettei kroppa saa olla ollenkaan niin kylmä, ei edes pinnalta, ja lämmitellä heti kunnolla ja pysytellä aina kokonaan lämpimänä. Lämmittelyohjeita ks. kohdat Viileään sopeutuminen ja Suomen talvi ja kylmän kestäminen blogissani http://opisuomalaisuus.blogspot.fi 
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html kohta 96. (Kylmänsäryistä kohdissa 84., 85., 96., 104. ja 114. ) ja oikeastaan koko blogiosio viileään sopeutumisesta eli sisätiloissa lämmittelystä
Kaikille ei kai tule näitä särkyjä, vaikka elelisivä ihan kylmissään, vaan niitä tulee, jos aura on heikko, eli sosiaaliselle hyväntuuliselle liikunnalliselle tunneihmiselle ei niin tule särkyjä mutta insinöörialoja ihannoivalle tulee.
Varsinainen keho luineen kaikkineen ei saisi olla tasaisen viileä vaan sisempien osien tulisi olla lämpimiä ja mieluummin koko varsinainen keho terveen lämpöisenä.  Vielä parempi on, jos ihokin on terveen lämmin.

http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/02/vuodenkierto-ja-henkinen-hyvinvointi.html
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/03/terveet-elamantavat.html



Säryistä tössä blogissa kohdat 4., 7., 31., 32., 33. ja 58.


Jos vietät osan vuotta lämpimässä maassa, jonka ilmastosta pidät, et ole sopeutunut Suomen ilmastoon, ja niin sinun pitäisi Suomen sijasta elää koko vuosi lämpimissä maissa. Suomen ilmastoon kuuluu talvi. Ilmastoon on sopeuduttu niin, että ajatellaan koko vuotta. Silloin kesä ja välivuodenajat saavat tukea talven kylmänkestävyydestä. Jos on kylmän tai viileän kanssa kuin lämpimässä tai kuumassa ollaan, tulee särkyjä, koska keho viilenee liikaa nopeasti. Jos talven haluaa viettää muualla, niin vaikka Eestissä tai Etelä-Ruotsissa eikä suorastaan lämpimässä. Mutta silloin tuntuvat Suomen muut vuodenajat viileämmiltä. Parempi olisi elää koko vuoden samassa ilmastossa.
Jos olet ulkomailta kotoisin, niin jos aina kerrot, mistä maasta olet ja millainen ilmasto siellä oli, niin ihmiset, jotka Suomessa kohtaat, osaavat jotenkin elekielellään, sosiaalisesti, puhein ja elämäntavallaan näyttää, miten Suomessa elää. Mutta jos väität olevasi Suomesta, niin he merkitsevät vain "kuten tavallista" ja "kuten hyvin osaat" ja niin heiltä ei saa tukea ilmaston osaamiseen vaan jotkin kohdat jäävät vanhaan ilmastoon sopeutuneiksi.

Jos heittää mielestään ihmisesikuvien käytön olemuksessaan ja elämäntavoissaan, etenkin ei-suomalaisten esikuvien, niin suomalaisista villieläimistä mallia ottamalla voi oppia Suomen ilmastoon sopivan tavan olla, lähinnä kai pikkulinnuista, ne kun elävät ulkona Suomen ilmaston armoilla koko vuoden, toisin kuin muuttolinnut.

Radion musiikki on kai usein valittu ajankohtaan ja siis myös vuodenaikaan jotenkin sopivaksi, niin että radion seuraaminen voi joillekin olla avain vuodenaikaan sopivaan tapaan olla ja elää, siis myös lämpimänä pysymisen vaatimaan toimeliaisuuden määrään ja tyyliin.

Jos sinulla on kylmän kehon särkyjä, niin laita heti puhtaat kuivat villasukat jalkaasi, ja pidä niitä lähes aina. Lisäksi voit vaihtaa pitkät housut jalkaasi ja sukkahousut tms alle. Pue myös talviajan paita, vaikka olisi kesä, esim. ohut villapaita. Älä oleskele rauhalliseen tapaan viileässä enää yhtään vaan vaihda lämpimään ja syö edes voileipä, jollet ole viime aikoina syönyt kunnolla, sillä tyhjä vatsa ei jonkin ajan jälkeen tuota enää lämpöä, kun energiavarastot ovat lopussa. Jos lämmöntuotanto näytti olevan siitä kiinni, niin syö kunnon ateria. Koko kehon lämpötilan pitäisi olla terve normaalilämpösi, siis myös raajojen, ihon pinnan, lihaksiston ja luiden eikä vain keskikehon. Kuumassa ilmastossa kehon pinnan sopii kai joskus olla viileä mutta kylmässä ilmastossa, siis myös Suomen kesässä, pitää koko kehon olla normaalilämpöinen, ei haalea, saati sitten viileämpi.  

Hanki ulkolämpömittari, sijoita se oikein ja seuraa sitä monta kertaa päivässä, etenkin sään vaihdellessa useasti. Jo kymmenen asteen ero ulkolämpötilassa tuntuu vaatteiden tarpeessa kuin eri vuodenaika. Hanki myös sisälämpömittari ja kuumemittari, jolla voit mitata kehon eri kohtien lämpötilat, myös aivan alhaiset.

Nyt kesähelteillä,kun aurinko kuumensi auringonpuoleisen yksiöni tosi kuumaksi, mittarin mukaan sisällä lähemmäs 30C, niin lämpötilan laskiessa tuli kylmänsärkyjä, etenkin jos joi teetä, kai siksi, että keho oli sisältä liian lämmin, mikä laittoi viilentäytymään, ja niin keho oli sisältä liian lämmin ja pinnalta ihan kylmä, mikä on ihan väärin. Mutta sitten kun iltaa kului ja en juonut teetä, niin kylmänsäryt lakkasivat ja huomasin normaalin lämmön palautuneen kehoni pintaosiin sen myötä, kun kehoni keskiosat olivat viilenneet sopivan lämpöisiksi, eivät siis viileiksi vaan viileähköön normaalilämpöön, mikä teki mielekkääksi lämmön vaalimisen tavalliseen tapaan. Kai niillä, joilla kesä on apea, on käsitys, että kesällä pitää viilentäytyä verenkierron osalta, kun taas terveen toimeliailla on kehon lämpltalous samantapainen kuin muina vuodenaikoina ja viilentymisestä huolehtii kevyempi pukeutuminen, vähempi ja kevyempi syöminen ja varjossa oleskelu sekä pitkälti uinti. Viileässä ei kai pitäisi olla yhtä oleskelevainen kuin helteellä ei edes viilentäytymistarkoituksessa vaan liikuskella edes jotakin, niin verenkierto toimii helpommin oikein lämmittäen kehon pinnan niin, ettei tule särkyjä.

Kipukohdalla tai sen ympäristössä ei saisi olla suuria lämpötilaeroja, vaan koko alue ja mieluiten koko keho tasaisen lämmin, mukavan lämmin tervettä normaalilämpöä siis tai miellyttävän kivuttoman aika lämmin. Kylmän ja kuuman raja kuuluu vaatteisiin tai muutama sentti kasvojen eteen, ei kehon sisään.


Hampaita voi lämmittää verenkierrolla ja ympäröivällä keholla (siis lämpimät huulet, lämmin kieli ja oikein lämpimät ikenet painettuina laajalta alalta hampaita vasten ja verenkierrolla oikein lämpimiksi lämmitettyinä), jos niihin tulee kylmänsärkyjä, minkä tunnistaa siitä, että särkee kylmästä kasvojen niitä seutuja muualtakin (siis useimmiten kai poskipäiden luita, leukaluuta tai poskea) ja särkee useaa hammasta yhtä aikaa eikä tiettyä hammasta ja lisäksi hampaat ovat liian viileät tai suorastaan kylmät.

Paras ohje, sekä kylmänsärkyihin että reumaan:
Perusohje kylmänsärkyjä vastaan on kai liikkua: liikkua syksyn ja kevään ulkoilun tapaan vauhdikkaasti tai urheiluharrastusten tapaan. 
Jos sinulla on taipumusta särkyihin, niin liiku rehkimällä, jotta tuotat oikeasti lämpöä, ja pidä tarkkaan huoli, ettet ota mallia itseäsi lihavammista, koska heillä on säähän nähden kuumempi kuin sinulla ja he liikkuvat liian oleskellen (myös samanpainoisista tai hoikemmista jos ovat aiemmin olleet lihavampia tai jos itse ottavat lihavammista mallia ja kärsivät säryistä), ja pidä koko kroppasi aina kunnolla lämpimänä niin että huout lämpimäksi paitsi koko kroppasi myös muutaman sentin ilmaa kehosi ympärillä.  

12.2.2017 Tuon neulekuvion katseleminen auttoi ainakin minua, kun join liikaa kuumaa ja tuli kylmänsärkyjä.

http://paratiisiteoria.blogspot.fi/2017/01/tunteidenmukaisuuden-mahdollisuudesta.html

sunnuntai 22. helmikuuta 2015

32. Lämmittelyohjeita ja talviulkoiluohjeita (yht. 150kpl), vuodenajat (pitkästi) ja terveet elämäntavat (110kpl)

Olen laatinut yli 150 ihan tavallista lämmittelyohjetta ennen kaikkea sisätiloissa lämmittelyyn yms aiheen tiimoilta. Lisäksi eri blogimerkinnässä ohjeita talviulkoiluun, ja kolmannessamerkinnässä terveistä elämäntavoista sitä sun tätä. http://opisuomalaisuus.blogspot.fi
Englanninkielisessä blogissa niin ikään suomalaisuuden taitojen oppimisesta, mutta lähinnä vuodenajoista ja lyhyesti lämpimänä pysymisestä. http://Finnishskills.blogspot.fi

http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html yli 150 aika tavallista lämmittelyohjetta & arvailua ulkomaalaisten kompastuskivien ylittämisestä + talviulkoilusta.

http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/02/vuodenkierto-ja-henkinen-hyvinvointi.html pitkästi vuodenajoista (Aloita syksyosion lukeminen loppukesästä.)

http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/03/terveet-elamantavat.html jotakin terveistä elämäntavoista, yli 250 ohjetta, (paljolti tervehenkisestä linjauksesta eikä niin kropan terveydestä), oiskohan pääkaupunkiseutulainen kulttuuri hyvä malli terveiden elämäntapojen oppimisessa?!

http://finnishskills.blogspot.fi/2014/11/living-with-seasons.html mm. engl. käännös suomenkielisestä vuodenaikaohjeesta viisaasta tavasta elää syksy loppukesästä alkaen ja talvi

31. Kolmoishermosärky ja lämpimät iho ja keho ihon alla

Kolmoishermosärky tuntuisi liittyvän liikaan viileyteen, mihin kai auttaisi ihon ja kehon ihon luona pitäminen ihan lämpiminä, ja kenties liika mallin ottaminen teknologiauskoisista tai sisätiloissa viihtyviltä, minne tarvittaisiin viherkasveja ja tajua siitä, ettei insinööri osaa insinööritavalla muuta kuin insinöörityötä ja muut elämänalat ja elämänviisaus vaativat muiden ammattien ja vapaa-ajan ajattelutyypåejä ja meininkejä, käytännössä noudatettuja arvoja yms.

Säryistä tössä blogissa kohdat 4., 7., 31., 32., 33. ja 58.


http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/02/vuodenkierto-ja-henkinen-hyvinvointi.html
http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2014/03/terveet-elamantavat.html

tiistai 10. helmikuuta 2015

30. Sydämen kammiovärinä ja lihaksisto

Jos sydän lyö huonosti, joko rytmihäiriö tai kammiovärinä, siihen voisi oikean rytmin tehdä lihaksisto. Vie oikea käsi oikean kyljen luota takaviistoon sivulle ehkä 30cm, ja juuri silloin kun liike on valmis, aloita vasemman käden vastaava liike vasemman kyljen luota etuviistoon sivulle. Käytä liikkeisiin myös keskivartalon lihaksia kuin siirtäisit jotakin aika painavaa, vaikkapa ruokakaupan kassia (ei siis kädestä roikottaen vaan kassin sivulta painaen). Jos makaat tai muuten et voi tehdä liikkeitä vapaasti, tee ne eläytyen mielikuvituksessasi, siis kaksi käden heilautusta sydämelle rytmiä ja liikettä tuomaan, myös keskivartalon lihaksia käyttäen kuin liikuttaisit käsiäsi oikeasti jonkin verran. Tee liikkeet sydämelle hyvältä tuntuvalla tavalla sydämelle hyvältä tuntuvalla rytmillä. Arvaus on, että käsien liikkeet veisivät kumpikin sekunnin tai kaksi.
Älä ajattele näitä vasaraniskun tapaisina konemaisina juttuina, vaan hyväntahtoisena sydämen auttamisena ja tsemppaa jälkikäteen, että kunpa sydän nyt lähtisi lyömään hyvin.

torstai 5. helmikuuta 2015

29. Miksi käsitys tautien aiheutumisesta jää tavallisesti hämäräksi

Katselin tässä naistenlehteä ja siinä oli paljon ihonhoitotuotteiden
mainoksia, mikä on pielessä, sillä talvi-iho johtuu siitä, että iho on
kylmennyt liikaa. Ihon pitäisi olla ihan lämmin, reippaasti liikkuvan
ihmisen iho talvellakin. Eli tuossa myös on vaivan hoito ihan väärän
tyyppistä.
Ja kun kirjoitin tuota lämmittely sisätiloissa- aiheista
blogimerkintää, http://opisuomalaisuus.blogspot.fi
niin siinä tuli mieleen, että jos etelämaalainen ei
tunne Suomessa olevan kylliksi pöpöjä, niin ne eivät ole kadonneet
suomalaisiulta vaan niiltä, joiden iho ja keho ovat viilenneet ihan
liikaa, tai jotaka käyttävät ytyjä etelämaalaisia puhidstusaineita
paljon.
Eli ei kummassakaan vaivassa vaivan katseleminen johda ratkaisuun,
joka olisi luontevin, vaan on ymmärrettävä terveitä elämäntapoja
laajemmin. Luulen, että käsitys tautien synnystä jää hämäräksi tästä
samasta syystä: tautien oletetaan syntyvän saman elämänelueen
rasituksesta kuin millä vaiva näkyy, vaikka oikeasti syynä on jonkin
toisen elämänalueen elämäntapojen tasapainosta poikkeaminen.

Ihmeparannusohjeita tässä blogissa 1., 11., 15., 16., 22., 27., 29., 34., 43., 46., 47., 52., 57., 59.