perjantai 23. marraskuuta 2012

10. Nilkan nyrjähdys ja keskiasennossa pitäminen

Pidä nilkka lihaasten avulla keveästi ja terveesti keskellä luontaista liikkuma-alaansa kuin se olisi täysin terve. Vältä turhaa liikuttelua ja kääntelyä ja anna nilkan parantua terveimmässä keskiasennossaan tunteja, päiviä tai viikkoja. Jos kävelet niin tue lihaksin nilkkaa hyvään asentoon kuin kanttaisit talvelle suksin mäkeä noustessasi. Pieni luonnollinen liikuttelu ja herkkyys ovat vain hyväksi, kunhannilkka saa myös parantua leväten keskiasennossaan.

9. Myrkytys ja keventäminen ja herkkä havaitsevuus

Kaikenpuolinen keveys ja herkkä havaitsevuus on tavoiteltavaa jatkuvasti, sillä se tuo kyvyn vaikuttaa cerenkiertoon ja varoa siten myrkytysvaurioita kunnes maksa on kaikessa rauhassa liiaksi rasittumatta päässyt eroon myrkystä. Kaikki raskaus ajatuksissa, tunteissa, liikkeissä jne. on vältettävää, sillä se hukkaa verenkierron säätelykyvyn ja herkkyyden. Sitoudu noudattamaan seuraavaa ajatelmaa vuosikymmenet eteenpäin, myös kuolemanjälkeisessä elämässäsi, niin se on verraton olosi keventäjä: "Rakastan hyvää elämää. Niinpä otan hyvän elämän vaalimisen myös muiden elämissä linjauksekseni maailmassa kaikkien osalta."

torstai 11. lokakuuta 2012

8. Synnytys ja raskaus

Kauempaa sivusta seuranneena mieleeni tullutta:

Raskausaikana mahaa ei pidä pitää kuin se olisi pallo, jota kanniskelee, vaan niin kuin olisi pikkuinen karvainen eläin, jota varovasti pitää käsissään niin, ettei se vain putoa ja sitä satu tai tule olleeksi kylmä sitä kohtaan: niin kuin olisi hamsteri käsissä tai karvapallo sylikoira.
Vausdin muutoksen, kolauksen tai muun rasituksen sattuessa ei mahaa pidetä kuin treenikassia vaan suomalaisen sosiaalisuuden tavalla "Hei me mennään!", niin tulee oltua reaktiivinen, välittävä ja huomioon ottava kivalla elämänmakuisella tavalla.
Jos täytyy varoa, ei se käy esinemäisesti, vaan tervehenkisen onnellisen eheän mielenvireen tuomalla herkällä sointuvuudella ja elämänmakui8suudella. Vaali siis omat tarpeesi, sikiön tarpeet ja puolisosi ym. läheisten tarpeet sekä onnesi. Tavoitteena on sellainen eheä onnellinen sopusointunen ja sointuisan elämänmakuinen ja tunteikas mielentila kuin joskus luonnossa, kun tuntee sen sopusoinnun vaikkapa mökillä tuovan itselle onnellisen elämäntavan.
Miehistä ei voi ottaa mallia ollenkaan sillä heidän kehonsa ei ole synnyttämiseen sopivalla tavalla pidetty vaan liian jäyhä, jäykkä, kuiva ja piittaamaton. Synnytyksen lähetessä ei puolisoa saisi ottaa synnytykseen mukaan tueksi vaan hänet tulisi lähettää n. 150km päähän matkoille mökkeilemään tms., jottei häneltä tule erityisen paljon vaikutteita, muttei kuitenkaan ole niin kaukana, että nainen tuntisi eroikävää ja siksi samanlaistaisi häneen päin. Mallia (ja tukea) tulee ottaa elämänviisaista naisista, joiden oma synnytys on sujunut hyvin - ei työkoneista vaan kokemuksellisesti elävisträ tuntevista naisten tapaan elämänviisaista naisista.
Sukulaiset eivät ole keskenään samanlaisia. Samanlaisuuden perusteella et voi ottaa mallia äidistäsi, siskoistasi tai muista läheisistäsi, vaan sinun on samaistuttava elämänviisaisiin naisiin, joilla on erinomaiset synnytykseen liittyvät asenteet ja kehoon liittyvät tavat, joista ottaa mallia.
Et voi myöskään ottaa mallia sikiöstä synnytykseen, sillä sikiä on nuori ja vailla kunnollista maailmankuvaa. Sikiö on keskittynyt omasta osuudestaan huolehtimiseen, ei äidin osuuden saamiseen oikealle tolalle. Niin kuin jokaisessa olosuhteiden huonioon ottamista ja tilanteeseen mielekkäästi reagoimista sekä sopeutumista vaativassa tehtävässä, on sinun tämäkin tehtävä itse, etrillisenä yksilönä, tuntemuksiasi herkästi seuraillen. Ole kokemuksellinen! Vältä älyllisyyttä, kuivuutta ja kehosta vieraantumista! Anna tuntemustesi sanella virittyneisyytesi eri elämänalueille ja tapasi olla kokemuksellinen, Älä pidä vastaan vaan virtaile elämäntavassasi siihen suuntaan, johon tilanne tuntuu luonnostaan kokemuksellisella ja hienoisten herkkien vaikutelmien tasolla vievän. Virtaa kokemuksen mukana siihen tapaa kuin katselet kävelyllä ohi kulkevia oksia kävelytien yllä.
Synnytys ei ole tarkkarajainen jakso, niin kuin ei päiväkään jakudu blokkimaisesti vuorokaudenaikoihin, vaan siirrytään liukuvasti raskauden vaiheesta toiseen ja synnytykseen. Kun raskauden suojelevat aivan alkuajat ovat ohi, alkaa vähittäinen liukuma kohti synnytystä. Synnytyksen ei kuulu tapahtua tiettynä ajankohtana vaan silloin kun tuo yksilöllinen sikiö sinun yksilöllisen vatsassa silloisessa yksilöllisessä elämäntilanteessasi kokee olevansa kyllin valmis ja kun sinulle olisi sopivinta. Kuuntele tuntemuksiasi, äläkä älypohjaisesti tai ennakkokäsitysten varassa laita vastaan sille, miten olosi, kehosi asento, mielenvireesi ja synnytystä edeltävä vaihe omia teitään kehittyvät.
Venyttele siten kuin kehosi tuntee oikeaksi. Ei ole liian aikaista venytellä vaikka aikaa olisi vielä paljon. Tee mikä tuntuu oikealta ja turvalliselta. Kun katselet puita ja muuta luontoa venytellessäsi, niin liikkeet sujuvat helpommin, kun mielentilasi on onnellisempi ja eheämpi, seesteisempänä jaksat laajempia liikkeitä ja ne menevät oikein pakottamattoman hyväätekevin tavoin.

keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

7. Päänsärky ja rento huomio

Kun jokin kohta ihmisessä rasittuu liikaa, sitä alkaa särkeä, jotta ihminen hoksaisi varoa rasittamasta sitä. Rasittamista on varottava koko olemuksensa voimin, myös sosiaalisten suhteiden, sosiaalisen ja emotionaalisen tilan, huomionkäytön jne. avulla.
Päänsärky johtuu yleensä huomion ylirasittumisesta. Oheisen kuvan pitäisi rentouttaa huomionkäyttöäsi ja lievittää siten hetkeksi päänsärkyäsi, kun sitä katselet.

Säryistä tössä blogissa kohdat 4., 7., 31., 32., 33. ja 58.

* * *
14.1.2017   Lieventäisiköhän tuo neulekuvio päänsärkyä? http://tunteetjatekemisentapa.blogspot.fi/2016/12/neulomisesta.html

6. Syöpä ja vain hyvän hyväksyminen

Syöpään näyttäisivät sairastuvan ne, jotka emotionaalisesti hyväksyvät lähelleen jotakin pahaa, vaikkapa omalla tavallaan auttavaisen mutta pahan tai muuten itsellen jollain tavalla ikävän äidin tai muun läheisen. Jos haluaa parantua, niin pahaa ei tulisi hyväksyä lainkaan, ei mukautua siihen, vaan hyväksyä vain kaikin puolin aidosti positiivisia asioita kuten villi luonto ja luonnolliset terveet ikiaikaiset elämäntavat elämän joka saralla.
Kuva meni pieleen: siinä ovat pahan etäpesäkkeet vallanneet aivan liikaa tilaa. Parantuminen on mahdollista vain, jos sanoutuu niistä totaalisesti irti.

5. Regeneraatio ja nuorentuminen

Kun omat teot ovat taakkana maailmalle, ei keho jaksa niitä kantaa uaan jotenkin vain voimattomana ja uusiutumiskyvyttömänä lysähtää kasaan kuin säkki. Kun omat teot ovat intentioiltaan kauniita ja toteutukseltaan kyllin ajattelevaisia, on keho kevyt ja nuorentuu kuin itsestään.
Toiveemme, kauniskatseisesti kehoa ihmeenä arvostaen mielessä lausutut, vaikuttavat kehon toimintaan. On kuin keho kuulisi, nuorentuisi, herkällä kauneudella hoitaisi asiat hyvälle tolalle.
Erityisen viisas tähän tapaan on kuvien Krishna, kuin regeneraatiotaitoinen! Jos olet ystävälliseen tapaan arvostavasti sosiaalinen Krishnbn kuvien kanssa, voit oppia hänen näkökulmaansa ja hänen taitojaan, jotka pohjautuvat hänen näkökulmaansa, samaan tapaan kuin opit arvostamiesi ystäviesi taitoja. Taitojen ja lahjojen oppimisesta katso blogini http://nopeaoppisuus.blogspot.com

torstai 2. helmikuuta 2012

4. Säryt ja liikeintentiot

Reippaasti liikkuessaan moni luonnostaan hahmottaa liikeintentioitaan jonkilaisina viivoina, jotka suuntautuvat kehosta aikeen suuntaan. Jos tulee huomiota tuollaiseen kiinnittäneeksi, kuo on rentoa ja lämpöistä mutta kuitenkin ihan toimeliaalla tuulella, niin noita liikeaikomusviivoja on enemmänkin: puhutaan aurasta. Jos liikkuu ja pitää kehoaan eläväisen rennosti noiden liikeaikomusten mukaan eikä kaavamaisen jäykästi kehon nähdyn ulkonäön mukaan, niin säryt lievittyvät. Kokeile myös liikkumistapaohjetta blogissani http://happinesstipsblog.blogspot.com !

Säryistä tössä blogissa kohdat 4., 7., 31., 32., 33. ja 58.

Lämmittelyohjeita http://opisuomalaisuus.blogspot.fi/2015/01/viileaan-sopeutuminen.html

3. Lihavuus ja näköaistivirikkeet ja liikunta

Jatkuvan mielihyvän tavoittelu juontaa juurensa siihen, että pitäisi osata nauttia katselemisesta päivät pitkät: värien tunteitakoskettavuus, muotojen ja rakenteiden kiehtovuus, nyanssien loputon rikkaus, kauneuselämykset ja kauniit tunnelmalliset näkökulmat sekä toki luonnon aistirikkaus! Myös kehoaistimusten kuuluisi olla jatkuvan mielihyvän lähteenä ja aina kiehtovana monimuotoisena kiinnostuksenkohteena: kokeile liikkumistapaohjetta blogissani htt://happinesstipsblog.blogspot.com !

2. Sydänvaivat ja eläväinen keho

Sydänvaivat näyttäisivat useimmiten johtuvan hartianseudun jännityksistä. Kehon ja mielen eläväinen tunnelmallinen rentous on paras. Kokeile liikkumistapaohjetta blogissani http://happinesstipsblog.blogspot.com !
* * *
Olisiko myös iloa puiden vehreydestä ja luonnollisista voimaannuttavista virikkeistä ylipäätään, samaan tapaan kuin sokeritautisille (ks. kohta 12.).

Puiden vehreydestä myös siksi, että kotimaiset puulajit opettavat tunnelmallaan vuodenaikojen kanssa elämisen taitoa, mikä vaikuttaa verenkiertoon ja elinvoimaisuuteen. Lehdettömänä aikana männyn vehreys.

* * *
Katso nyös
151. Väliin jääneet sydämenlyönnit ja elinvoimaisuuden painotus raajoissa  8.11.2015
30. Sydämen kammiovärinä ja lihaksisto 10.2.2015